Aan de zuidzijde van het station komt een verdiept gelegen fietsenstalling, onder het stationsplein, dat een groene invulling krijgt. Ook aan de noordzijde komt een nieuwe stalling naast het busstation. Als de stallingen af zijn, is er in het stationsgebied plek voor ruim 10.000 fietsen. Dat is ongeveer drie keer zo veel als nu. Maar bovendien maakt de zee van fietsen op het stationsplein straks plaats voor een groen bomenplein. Een prettiger ontvangst en entree tot de stad vanuit het station is bijna niet denkbaar. Dankzij de realisatie van de nieuwe fietsenstalling is deze groene oase straks mogelijk. Het vormt straks een prettig verblijfsgebied in deze omgeving die sterk verstedelijkt – met aan weerszijden van het stationsgebouw de ontwikkelingen van Lichthoven en District E. Movares met de architecten van studioSK maakte het ontwerp voor het project van de fietsenstalling in opdracht van ProRail in samenwerking met de gemeente Eindhoven.
Duurzaam, sociaal veilig en met prettige en hoogwaardige uitstraling
De nieuwe stalling onder het stationsplein sluit aan op de bestaande stalling en vormt hier één geheel mee. Vanuit oogpunt van duurzaamheid en een goede verbinding met het stationsgebouw wordt de bestaande stalling hergebruikt. Deze krijgt ook een opknapbeurt. De bestaande fietsentree aan de zijkant van het stationsgebouw vervalt. Het totaal krijgt een nieuwe fietsentree aan de Stationsweg en een verbinding met de monumentale stationshal via een nieuwe, ruime trap – op de plek van het huidige VVV.
Het ontwerp versterkt de architectuur van het NS-station als Rijksmonument. De nieuwe toegang naar de fietsenstalling vanuit de centrale hal naar een trap, is zo vormgegeven dat deze zorgvuldig en met respect is ingepast in het Rijksmonument. Vanuit de stalling komt je straks op een vanzelfsprekende manier aan in de recent gerestaureerde monumentale stationshal en loop je in een keer door naar de treinen.
De nieuwe fietsentree aan de zuidzijde van de Stationsweg is gericht op de grootste stroom fietsers vanuit de westkant. Hier zorgt een eenvoudige transparante balustrade rond de luie fietstrap ervoor dat er daglicht naar binnen valt en de entree geen visueel obstakel vormt op straatniveau. Er is en blijft vrij zicht op het station en de nieuwe bebouwing. Eenmaal in de stalling wordt je als eerste verwelkomt met een Fiets & Service punt en de beheerder. Die heeft vanuit deze centrale positie overzicht en houdt sociaal toezicht op de stalling.
Iedereen kan zich in de stalling makkelijk oriënteren door een ruime opzet en heldere organisatie. Bovendien wordt je naar een plek voor je fiets geholpen door middel van een automatisch systeem, waarmee vrije plaatsen dynamisch worden weergegeven.
Er is in het ontwerp tot op detail veel aandacht besteed aan een hoogwaardige en prettige uitstraling. De overzichtelijke indeling, transparante gevels, lichte kleuren in combinatie met een goed lichtontwerp zorgen voor een sociaal veilig gevoel en de gewenste publiekskwaliteit. In de stalling is ook plek voor kratfietsen, fietsen met kinderzitjes en leenfietsen.
Lichtkunst geeft uitstraling
In de stalling zal een kunstproject gerealiseerd worden. Geheel in stijl met de identiteit van Eindhoven zal dit lichtkunst zijn. Het schetsontwerp hiervoor zal dit jaar door lichtkunstenaar Matthias Oostrik gemaakt worden in afstemming met de architecten van het project, Charlotte Kok en Paul van der Ree van studioSK, Movares.
De inschatting is dat in 2024 met de bouw van de fietsenstalling begonnen zal worden.
Zie ook: https://www.openeindhoven.nl/stationsgebied-knoopxl/zuidzijde-stationsplein