Vanaf de feestelijke opening op 14 december is Tram 22 de belangrijkste schakel in de bereikbaarheid van Utrecht Science Park. studioSK is vanaf het allereerste begin betrokken bij de ontwerpen en de inpassing van de tramlijn. Het resultaat mag er zijn: een comfortabele en snelle verbinding die stedelijke meerwaarde biedt.
Voor Nederland is dit een uniek project: nieuwe tramlijnen worden vrijwel niet meer gerealiseerd. De tramlijn is een oplossing voor de overvolle bussen richting de universiteitscampus Utrecht Science Park. Kenmerkend is dat de trambaan tussen de Koningsweg en het Science Park in het gras ligt, wat voor het Utrechtse tramnet nieuw is en het groene karakter van het OV versterkt.
Station als Poort naar de binnenstad
Aan de rand van de historische binnenstad is een compleet nieuwe stationsomgeving gerealiseerd, met centraal daarin het combi-station voor tram en trein Utrecht Vaartsche Rijn. De perrons liggen boven het water en bieden een prachtig panorama over de binnenstad. Dit station is de nieuwe poort naar de binnenstad én naar Utrecht Science Park. Het ontwerp is van architecten Paul van der Ree en Edwin Megens. In het duurzame ontwerp voor het stationsgebied is door dubbel grondgebruik circa 8000 vierkante meter aan functies op straatniveau gerealiseerd (o.a. winkels, bewonersruimten, een parkeergarage en een bewaakte fietsenstalling). Het is een markant en levendig stuk stad geworden, met een trein en tram op het dak. Een levendige en hoogwaardige entree naar de binnenstad.
Technische Pareltjes
Langs de lijn zijn voor de elektrische voeding van Tram 22 vijf onderstations gerealiseerd, ontworpen door architect Tjerk van de Lune. In de onderstations wordt de netspanning van 10.000 volt wisselstroom omgezet naar de bovenleidingspanning van 750 volt gelijkstroom. De sinusgolven op de zijgevels verwijzen naar de wisselstroom, die op de kopse gevels overgaat in een rechte lijn, de gelijkstroom.
P+R Utrecht Science Park
De eindhalte aan de oostkant van de stad, vlakbij de kruising van de A28 en de A27, hebben architecten Paul van der Ree en Edwin Megens van studioSK, samen met KCAP de P+R Utrecht Science Park ontworpen. Dit transferium is negen verdiepingen hoog. Op maaiveld zijn de bushalte, het tramstation, een fietsenstalling en commerciële ruimtes gerealiseerd. Hierboven bevinden zich 2000 parkeerplaatsen. Opvallend en publieksvriendelijk is het centrale atrium met échte bomen in het hart van het gebouw. Hierdoor valt er overal daglicht in het gebouw; dat helpt je in je oriëntatie en verhoogt de sociale veiligheid. Bijzonder is ook de klimwand aan de zuidgevel van het gebouw voor sportcentrum Olympos en de Utrechtse klimvereniging USAC. Het gebouw brengt mensen bij elkaar en heeft een positieve impact op de sociale veiligheid.
Kloek accent in stedelijk knooppunt
Ter plekke van Utrecht Centraal wordt de nieuwe lijn verbonden met de tram naar Nieuwegein en IJsselstein. De verbinding over de Leidsche Rijn aldaar vindt plaats met een stoer viaduct in zwart beton. De (trog)brug heeft een overspanning van ruim 50 meter met slechts een tussensteunpunt. De vormgeving van de brug loopt door in de opritten. Daardoor is een sterk horizontaal accent gerealiseerd in de zich verticaal ontwikkelende stedelijke context.
Hieronder een mini-documentaire ‘van Uithoflijn naar tram 22’ waarin het werk van de afgelopen jaren in tien minuten is samengevat: