Populair station Vaartsche Rijn schot in de roos

Wethouder Lot van Hooijdonk voorspelde het al bij de opening; “het zal niet lang duren voordat mensen ontdekken dat dit het werkelijke station Utrecht Centrum is”. Je stapt er uit bij het Museumkwartier of het uitgaansgebied van de Helling en loopt zo het sfeervolle historische binnenstad in via de Oude Gracht. Die kwaliteit mis je bij het station Utrecht Centraal.

Het station Vaartsche Rijn sluit qua karakteristiek en sfeer aan bij maat en schaal van het oude centrum en ook met de materiaalkeuze van baksteen en de warme uitstraling van blank hout. Vanaf de perrons zie je meteen de toren van de Dom en de karakteristieke oude watertoren. En als je naar beneden gaat loop je direct langs het water en gezellige cafeetjes en terrasjes. Projectarchitect Paul van der Ree is trots en ziet hiermee de opzet van zijn station volledig geslaagd. Het idee is altijd geweest: bouw een levendig stuk stad met een tram en trein op het dak. Met de onlangs geopende buurtwinkels is de levendigheid nog versterkt. Het station zal snel nog verder in populariteit stijgen is zijn inschatting, als de mensen ook in de weekenden zullen ontdekken dat dit voor een dagje uit de kortste en meest sfeervolle route de stad in is. Zeker voor de mensen die uit het zuiden en oosten komen is dit station aantrekkelijk, bevestigt ook NS regiodirecteur Irma Winkenius.

Iets om te vieren
Dat het project Randstadspoor klaar is, werd gisteren gevierd met een feestelijke bijeenkomst in Pathé Leidsche Rijn in Utrecht. Allerlei betrokken waren aanwezig, waaronder o.a. de architecten van studioSK en er werd met elkaar van gedachten gewisseld over het project. Voor Randstadspoor zijn in en rond Utrecht vijf nieuwe stations aangelegd, tachtig kilometer spoor verdubbeld en er is een compleet nieuwe brug over het Amsterdam-Rijnkanaal gelegd (ook naar ontwerp van studioSK). Allemaal met als doel Utrecht en omliggende gemeenten beter bereikbaar te maken per spoor.