transformatie station Geldermalsen

Het ontwerp voor de nieuwe voetbrug is een knipoog naar de voormalige geklonken constructie; praktisch en functioneel vormgegeven en met een industriële uitstraling. Beide uiteinden vormen een duidelijk herkenbare entree van station Geldermalsen naar de omgeving. In het ontwerp heeft architect Peter Heideman rekening gehouden met een dusdanige doorbraak door de monumentale perronkap, dat minimaal sloopwerk verricht hoeft te worden.

Het ontwerp van de passerelle, alsmede de positie ervan ten opzichte van het monumentale stationsgebouw is tot stand gekomen door integratie van stedenbouwkundige, logistieke en constructieve aspecten. Het uitgangspunt is dat de passerelle zo slank en transparant mogelijk wordt. De verschijningsvorm is, net zoals de historische traverse, ondergeschikt aan het monumentale stationsgebouw. De slankheid is terug te vinden in de constructie en toepassing van veel glas ter plaatse van stijgpunten.

De constructie is eenvoudig en geënt op een zo efficiënt mogelijke bouw en krachtenafdracht. Over prefabricage en assemblage van onderdelen is nagedacht om buitendienststellingen voor het spoor te beperken. De drie bokken ter plaatse van de stijgpunten vormen de basis van de passerelle. Tegen de bokken zijn liften en trappen geplaatst. De brugdelen met aan weerszijden vollewandliggers zijn tussen de bokken gehangen. Voor het grootste deel van de staalconstructie geldt dat de ruwbouw tegelijkertijd afbouw is. De industriële uitstraling en opbouw van de passerelle refereert aan de oude traverse en respecteert de monumentale context.

meerminder info


toonverberg info

transformatie station Geldermalsen
transformatie station Geldermalsen
transformatie station Geldermalsen