Groningen Europapark
Logistiek knooppunt in een stadstuin
Het project kenmerkt zich door de integrale ontwerpaanpak voor omgeving en station. De karakteristieke vormgeving van de stationskappen heeft een sterke icoonfunctie en stedelijke signaalfunctie naar de omgeving. Ze fungeren als paviljoens in het park met uitzicht op de groene stadstuin rond het station en de overstap op OV en taxi. Net zo karakteristiek en herkenbaar voor het ontwerp is de groene ‘stationstuin’. Deze geeft vorm aan de groene iconografie van het openbaar vervoer en zorgt voor een prettig verblijfsklimaat. De groene omgeving zorgt voor een koelteplek en heeft een functie op het vlak van klimaatadaptatie.
Praktisch & uitnodigend
Groningen Europapark voorziet in alle gemakken: een goede bereikbaarheid, heldere routing, goede overstaprelaties en comfortabele verblijfsruimtes. De opdracht aan de ontwerpers was om een evenwicht te vinden tussen het belang van het passerend fietsverkeer, de voetgangers en de overige gebruikers in het gebied. Het station verwerkt zo’n 6000 reizigers per dag. De interwijkverbinding onder de sporen door ligt op een belangrijke fietsverbinding die het zuiden van Groningen verbindt met het centrum, waar circa 10.000 fietsers per dag gebruik van maken. Zowel voetgangers als fietsers hoeven geen grote fysieke barrières te overwinnen. De fietspaden hebben een hellingspercentage ≤ 4% en de natuurstenen terrassen overbruggen op natuurlijke wijze het niveauverschil tussen de stationstunnel en de omgeving.
De oplossing met een shared-space concept, met zo min mogelijk borden en andere fysieke barrières, zorgt ervoor dat reizigers zich gemakkelijk kunnen oriënteren. De combinatie van een heldere routing en optimale zichtlijnen maken het gebied sociaal veilig, overzichtelijk en prettig om te verblijven. Een goede zichtbaarheid van stijgpunten en bewegwijzering helpen de reiziger in hun routing. De praktisch kolomvrije ruimte onder de perronkappen en de nieuwe perronoutillage geven een overzichtelijk beeld op de perrons.
Ecologische hoofdstructuur Helperzoom
Aan de westzijde van het station loopt een van de belangrijkste ecologische verbindingen van de stad. Het is een route die voor vleermuizen van belang is en een route die de parkgebieden ten zuiden van de binnenstad verbindt met het bosrijke achterland, daarom zijn alle bomen in de stationsomgeving extra groot aangeplant. Het station integreert een ecoduct, waardoor de zone langs het spoor haar ecologische functie blijft houden. De groene terrassen met planten en bomen zorgen voor een duurzame instandhouding van soorten qua flora en fauna.
Het ontwerp van het station en de omliggende openbare ruimte is ontworpen in opdracht van ProRail en de Gemeente Groningen. Het ontwerp van studioSK-Movares is tot stand gekomen in nauwe samenspraak met o.a. dienst ROEZ Groningen (stationsgebied), Stadsbouwmeester Niek Verdonk (Supervisie), Bureau Spoorbouwmeester(Visie stations) en Bureau Noordeloos (fietsenstalling).
Duurzaam materiaalgebruik
De perronkappen zijn gemaakt van duurzame en innovatieve materialen. Zo zijn de vleugels van de kap van titanium en is voor de glasstraten het speciale koud gebogen glas toegepast, dat materiaal en gewicht bespaart. De kappen zijn als een bouwpakket in elkaar gezet, waardoor snelle montage mogelijk is. Ook wordt de (natuurlijke) omgeving daardoor minder verstoord en blijft de omgeving schoner en zonder bouw- en zwerfvuil.
meer info
toon info