station Rotterdam Blaak

Projectarchitecten Tjerk van de Lune en Iris van Huijstee van studioSK hebben in samenspraak met Prorail, NS, Bureau Spoorbouwmeester, RET, gemeente en stadsregio Rotterdam meerdere verbetermaatregelen voorgesteld voor station Rotterdam Blaak. Dit bijzonder vormgegeven station van ons bureau, zo’n 25 jaar geleden ontworpen door toenmalige architect Harry Reijnders, was toe aan een opknapbeurt om weer te kunnen voldoen aan vigerende Europese regelgeving. Inmiddels is het dak bij de hoofdentree vervangen, zijn perrons opgehoogd en voorzien van natuursteen en zijn spoor en bovenleidingen vernieuwd.

Sociale veiligheid en oriëntatie

Veel aandacht is besteed aan het verbeteren van sociale veiligheid en oriëntatie. De zichtbaarheid en vindbaarheid van de modaliteiten zijn verbeterd en dat maakt het station veel prettiger in het gebruik. De vroeger zo gesloten trap tussen metro en trein is opengewerkt, zodat er goed zicht ontstaat tussen passagiers op de perrons en de reizigers op de trappen.

 

Verlichting en zitobjecten perrons

De perrons zijn opgeschoond en overzichtelijk gemaakt. Over het perron zijn nu lange zichtlijnen mogelijk, zonder dat objecten dat belemmeren. Verlichtingsarmaturen staan niet meer op masten maar hangen nu aan het plafond. Daardoor ontstaat er een rustig en overzichtelijk beeld. Er zijn zowel up- als downlighters toegepast, zodat er niet alleen functionele verlichting is maar over het hele perron ook een prettig sfeerbeeld is met meer diffuus licht. Aan de voet van de trappen zijn de oude plastic kuipstoeltjes vervangen door warme houten zitobjecten wat de sfeer en het zitcomfort op de perrons ten goede komt.

 

Speciale lichtzuil

In de zuidhal stond een cirkel van stalen kolommen, waardoor er geen goede zichtrelatie meer was tussen de entreetrap en de metro-ingang. Om de oriëntatie en zichtlijnen te verbeteren hebben we een nieuwe ombouw om de constructieve delen ontworpen die ‘getailleerd’ is en daardoor luchtiger. De vormgeving sluit aan bij de excentrieke en uitdagende vormgeving van station Rotterdam Blaak. De blauwe verlichting tussen de beplating creëert een mysterieus beeld, waardoor het binnenste van de kolom bijna lijkt te gloeien.

 

Archeologische vondsten

In de zuidhal is de geschiedenis van de plek van het station duidelijk voelbaar gemaakt. De oude fundering van de stadsmuur, die al in de vide van de zuidhal te zien was, is opnieuw aangelicht. bovendien zijn er twee vitrines naast de entree toegevoegd met objecten uit het archeologisch depot van Rotterdam (BOOR), die tijdens de bouw van het station zijn opgegraven.

meerminder info


toonverberg info

station Rotterdam Blaak
station Rotterdam Blaak
station Rotterdam Blaak
station Rotterdam Blaak
station Rotterdam Blaak
station Rotterdam Blaak