Fietsenstalling Dordrecht
Fietspaviljoen en stationsentree in één expressief ensemble
Circulaire fietsenstalling & stationsentree Dordrecht – luchtig paviljoen in groen park
Dordrecht trapt de transformatie van de spoorzone af met de realisatie van een bijzonder en uniek bouwwerk aan het Weizigtpark. Het gebouw is 12 december geopend en is de allereerste duurzame, remontabele en adaptieve fietsenstalling. Daarin is de functie van fietsenstalling gecombineerd met de ingang van het station. Het uitnodigende gebouw past perfect op deze locatie en vormt tevens een warm welkom als stationsentree. Het fietsengebouw is – net als een hotellobby – het ontvangstportaal voor het station. Het project in Dordrecht is het eerst uitgevoerde voorbeeld van de strategie en het concept 'Biking the Station’, ontwikkeld door studioSK. Juist door deze combinatie draagt de stalling bij aan de uitstraling en sociale veiligheid van het station. Het project biedt plaats aan circa 1900 fietsen en 60 bromfietsen.
Het ambitieniveau en de architectonische uitstraling passen bij de centrumlocatie en de circulaire ambities van de provincie, gemeente Dordrecht en ProRail. Het architectonisch ontwerp is van studioSK architecten Iris van Huijstee en Paul van der Ree, qua engineering uitgewerkt door constructeurs en adviseurs van Movares. De bouw ervan is gerealiseerd door de firma Hegeman.
Ruimtelijke kwaliteit & stedelijk programma
Het nieuwe bouwwerk bevindt zich aan de rand van het Weizigtpark, ten zuiden van station Dordrecht. Met de bouw ervan ondergaat deze zijde van het station een enorme metamorfose. Het combineert de functie van een fietsenstalling en de zuidelijke stationsentree. Juist door deze combinatie draagt de stalling bij aan de verbetering van de vindbaarheid en uitstraling van het station. De stationsentree bevindt zich in het midden, centraal onder het hoge dakdeel. Met de klassieke opbouw en symmetrische compositie refereren de architecten aan de stationsarchitectuur van het Waterstaatsstation aan de centrumkant. Daarmee wordt het stationsbeeld versterkt en ontstaat er een stedebouwkundig coherent ensemble. Juist door de realisatie van een hoogwaardige fietsvoorziening kan dit coherente beeld dat herkenbaar en karakteristiek is voor Dordrecht gerealiseerd worden.
Luchtig paviljoen in een groen park
Het architectonisch vocabulaire van een luchtig, open paviljoen past perfect op de locatie van het park. De expressieve houten dakspanten versterken de richting van het park naar de treinen en andersom. Op hoog schaalniveau worden beide stadsdelen ten zuiden en noorden van het spoor met elkaar verbonden. In samenhang met een opwaardering van de openbare ruimte van het park wordt een enorme kwaliteitssprong gerealiseerd. Straks is er sprake van een goed zichtbare, veilige en attractieve stalling en stationsentree. Het park en het stationsgebied zullen beide meer tot leven komen en veiliger worden. De stalling brengt mensen bij elkaar in een sociaal veilige omgeving en het gebouw werkt als aanjager van ontwikkelingen in haar omgeving.
Integrale Visie en Uitwerking
Het ontwerp van het gebouw is ontwikkeld vanuit één architectonische, integrale visie met een ambitieniveau dat past bij de centrumlocatie en de circulaire ambities van de opdrachtgevers. Het ontwerp is van architecten Iris van Huijstee en Paul van der Ree, van studioSK - Movares. In alle ontwerpfasen is meerwaarde in ruimtelijke kwaliteit bereikt door de integrale inzet van het team van projectarchitecten, constructief ontwerpers en installatiedeskundigen van Movares. Daardoor versterken verschillende planonderdelen elkaar en krijgt het totaalensemble meerwaarde. De werkzaamheden uitgevoerd in BIM zijn hierbij ondersteunend met betrouwbare, eenduidige producten als resultaat. Het paviljoen-achtige gebouw heeft een helder en rationeel constructie-principe. Daarbij vallen constructieve opbouw en architectonische expressie samen en vormen een onlosmakelijke eenheid. De opvallend slanke kolommen zorgen voor een optimale en flexibele indeling van de ruimte en een prettig overzichtelijke en sociaal veilige ruimte.
Optimale logistiek en natuurlijke wayfinding
Ook is vanaf de fase van het Voorontwerp de logistieke en ruimtelijke organisatie uitgewerkt en is via een 3D-computer simulatie het functionele gebruik ervan aangetoond. Er is daardoor sprake van een zeer efficiënte, compacte stalling met extreem korte looplijnen van en naar het station. De zichtlijnen van en naar het park enerzijds en het station anderzijds in combinatie met de ruime vide geven een helder inzicht in het functioneren en de routing. De riante vide zorgt er voor dat je direct al vanuit de reizigerstunnel schitterend zicht hebt op de bomen van het park.
Circulair en duurzaam
Het fietspaviljoen met stationsentree vormen één expressief ensemble: functioneel en doelmatig, duurzaam, toekomstvast en toonbeeld van circulaire ambitie. Alle betrokken partijen waren dan ook zeer gemotiveerd om met dit project hun ambities in te vullen om stappen te maken richting een circulaire economie en dit duurzame project te realiseren. De opzet van de stalling is adaptief ten aanzien van toekomstige ontwikkelingen en energie-leverend. Gelijk in het begin van het VO-proces is al gestart met het definiëren en vastleggen van de gedeelde ambities. In twee sessies is volgens de methode Duurzaam GWW via het instrument van het ambitieweb bepaald welke doelstellingen gewenst, financieel haalbaar en maatschappelijk verantwoord zijn binnen het kader van dit project. Dit project is een pilot op het gebied van circulariteit en illustreert de gezamenlijke doelstelling om een inspirerend en zichtbaar voorbeeld op het gebied van duurzaamheid en circulariteit tot stand te brengen.
Door de combinatie van stationsentree en stallingsprogramma is er sprake van dubbel grondgebruik/intensief ruimtegebruik. Samen met de hoge mate van prefabricage en schone montage op locatie wordt de aangrenzende groene parkomgeving minder aangetast. Door de adaptieve uitgangspunten houdt het ontwerp rekening met toekomstige ontwikkelingen. Het ontwerp is modulair, remontabel en uitbreidbaar – dus desgewenst te verplaatsen en te hergebruiken. Vrijwel alle constructieve verbindingen zijn losmaakbaar en zelfs de afwerklaag van de verdiepingsvloer is te verwijderen. Dit maakt toekomstig hergebruik van bouwcomponenten kansrijk. Het project is tevens carbon-based: door de toepassing van de gelamineerde houten liggers wordt er CO2 opgeslagen.
Daarnaast is de stalling energie-positief. Stroomopwekking vindt plaats via het transparante zonnedak. De overkapping met daarin zonnecellen opgenomen is daarvoor onmisbaar en biedt comfort aan reizigers. Een deel van het dak zal dat doen via mono-kristallijne cellen in de bekende vierkante blokpatroon en de andere delen via een vitrage-achtig streepjespatroon. Deze laatste uitvoering is bijzonder transparant en daardoor esthetisch en visueel attractief. Na realisatie is het mogelijk om met elkaar te vergelijken. De energiezuinige en interactieve verlichting houdt qua lichtkleur en intensiteit rekening met de dieren in de parkrijke omgeving.
meer info
toon info