Station Middelburg: Klaar voor de toekomst

Sinds 2019 werkt studioSK – Movares in opdracht van ProRail aan de instandhoudings- en renovatieplannen voor Station Middelburg. In nauwe samenwerking met NS, ProRail en de gemeente Middelburg wordt gewerkt aan een toekomstbestendig station waar reizigers zich veilig, comfortabel en intuïtief kunnen verplaatsen. Het monumentale stationsgebouw en de entree vormen de karakteristieke kern van het vernieuwde station.

Samenwerkende partijen en ontwerpvisie

Architecten Iris van Huijstee en Gijs van Berge Henegouwen van studioSK richten zich op de nieuwe entree, de renovatie van de perrons en perronkappen, de tunnel en de fietsenstalling. 1m98 architecten nemen de renovatie van het monumentale stationsgebouw voor hun rekening, terwijl de gemeente Middelburg verantwoordelijk is voor de herinrichting van het stationsplein en de kiss & ride-zone.

Een nieuwe entree naar de perrons

In het nieuwe ontwerp krijgt de tunnelentree een prominente plek. Glazen gevels rondom beide tunneltoegangen voorkomen inregenen en, in combinatie met aangepaste vloerdilataties, wordt wateroverlast effectief aangepakt. Reizigers betreden de tunnel vanaf het centrum via nieuwe, rechte trappen die zorgen voor optimaal zicht en sociale veiligheid. De lift aan de centrumzijde wordt verplaatst om beter aan te sluiten op de hoofdlooproute en voldoende perronbreedte te garanderen. Lichtinval, verlichting, vormgeving en afwerking dragen bij aan een prettige en veilige beleving.

Renovatie van de perronkappen

De luifel met rijks monumentale status op perron 1, met authentieke gietijzeren kolommen, wordt grondig gerestaureerd en voorzien van een herstelde lichtstraat voor meer daglicht. De kap op perron 2 krijgt een nieuw plafond, moderne installaties en een slanke dakrand. Door de kap terug te brengen tot de benodigde lengte ontstaat een evenwichtige verhouding tussen beide perronkappen. De nieuwe entreeluifel en overkapping op perron 2 zijn ingetogen vormgegeven, zodat het monumentale karakter van het stationsgebouw en de luifel op perron 1 de boventoon voeren.

Een aantrekkelijk stationsplein

Het voorplein krijgt een nieuwe indeling met meer ruimte door toepassing van shared space en een verkleinde busbaan. Het perron wordt verbreed ter plaatse van de tunnel doordat de lift een nieuwe locatie op het voorplein krijgt. Waar de perrons aan de fietsenstalling grenzen, worden hagen toegevoegd om te zorgen voor een groen aanzicht. Groenzones met zorgvuldig gekozen beplanting versterken het groene karakter van het plein.

De voetgangerszone rondom het stationsgebouw wordt bestraat met de kenmerkende klinkerbestrating “Middelburgse mix”. Het perron wordt 17cm hoger dan het voorplein, waardoor de instap gelijkvloers is met de trein en tegelijkertijd het stationsgebouw op de originele hoogte aansluit met de omgeving. Het contrast tussen de stoeptegels op de perrons en de Middelburgse mix op de voorpleinen zorgt voor een duidelijke visuele scheiding.

Vernieuwde fietsenstalling

De fietsenstalling in het stationsgebouw wordt vernieuwd. Dit gebeurt met respect voor de monumentale status van het gebouw. Een lichte, prettige sfeer wordt gecreëerd door een passende kleurstelling, statige verlichting en houten lattenwanden, zodat reizigers hun fiets prettig kunnen stallen.

Middelburgse identiteit in beeld

Het station krijgt een subtiele verbeelding van het Middelburgse karakter. In de fietsenstalling wordt een houten wand gegraveerd met de wateren van Middelburg – de stadsgracht en het kanaal. In de tunnel worden glazen bouwstenen met een groene gloed op knie- en ooghoogte verwerkt, speciaal ontworpen door een glaskunstenaar. Deze elementen symboliseren het spoor en het kanaal en geven het station een unieke uitstraling.

Met deze ingrijpende vernieuwingen wordt Station Middelburg een eigentijdse, comfortabele en karaktervolle plek die bijdraagt aan een prettige reiservaring voor alle reizigers.

 

Visualisaties: MdB3D