Drie unieke Techniekgebouwen Amsterdam

StudioSK heeft een ontwerp gemaakt voor drie technische gebouwen langs het spoor rond Amsterdam Centraal Station. De drie relaisgebouwen worden in opdracht van ProRail gerealiseerd in het kader van het spoorproject PHS Amsterdam Centraal. De gebouwen komen op verschillende locaties: een bij het VL-gebouw aan de Ruijterkade, een op het Oosterdokeiland en een in de groenzone bij de Dijksgracht naast Oostenburg.

De basis voor vormgeving en ruimtelijke kwaliteit ligt op het stedenbouwkundige schaalniveau vanuit een coherente ruimtelijke visie van de ‘De Groene Spoorrivier’. Dit is de landschappelijke visie die studioSK ontwikkelde voor vergroening van de spoorzone in Amsterdam.

De relaishuizen vormen geen reeks identieke seriematige bouwvolumes. Ze hebben elk een eigen identiteit maar zijn wel familie van elkaar als reeks. De verwantschap met het omringende landschap vormt de bindende factor en de leidraad voor de vormgeving. Daarbij is er sprake van een beperkt palet aan materialen. De materialen zijn – als een DNA – karakteristiek is voor de inrichting van de spoorzone in Amsterdam. Dit zorgt voor een verwantschap in beeldtaal met per locatie accentverschillen. Het palet van materialen in de landschappelijke en architectonische vormgeving van de relaishuizen in PHS Amsterdam Centraal bestaat uit:

  • cortenstalen gevels met reliëf
  • schanskorven
  • vergroening van de omgeving

Duurzaamheid
Alle relaishuizen voor PHS hebben een duurzame basis in het casco; de constructie van alle wanden en daken wordt gerealiseerd in hout. De daken worden voorzien van een extensief sedum-kruiden dak, zowel goed voor de biodiversiteit als voor het aanzicht van de bewoners in de omringende bebouwing. Het dak wordt volledig groen, zonder verstoring door installaties en ventilatoren; deze zijn allemaal weggewerkt achter de gevels. Een begroeiing met Beukhaag voor de gevels reduceert opwarming en dus installaties en ontmoedigt graffiti. Naast de gebouwen worden infiltratiekratten gerealiseerd. Op alle drie de locaties zal rondom de gebouwen vergroening van de spoorzone plaatsvinden.

 

Het gebouw bij de Dijksgracht bevindt zich in de meest landschappelijke setting van de drie  relaisgebouwen en verbindt zich sterk met de karakteristieke elementen in het gebied. Het is geïntegreerd in een nieuw aangelegde groenzone en opgenomen in een ‘plooi’ van schanskorven langs het spoor. De schanskorf langs het zuidelijke spoor ‘splitst zich’ met daar tussen het langgerekte relaishuis. De gevel met schanskorven is het meest zichtbaar met daar achter gevels die volledig opgebouwd zijn uit cortenstaal in reliëf. Het cortenstaal is visueel gelinkt aan de diverse damwanden in de spoorzone. Het reliëf wordt verkregen door de platen rond te walsen en de plint en dakrand schuin af te snijden. Alle details zoals deuren, verlichting en waterafvoer zijn naadloos weggewerkt in de gevel. Zo wordt een abstract volume gecreëerd.

  

De gebouwen direct ten westen en oosten van Centraal Station hebben een langwerpig volume of geleding parallel aan het spoor. Karakteristiek wordt het gebouw ter hoogte van de Oosterdokseiland. Het gebouw reflecteert op haar omgeving met in de gevel een visuele echo van de V-vormige steunpunten van de vastgoed-blokken aan de zuidkant van het spoor. Bovendien sluit de gevelritmiek aan op die van de glazen serre van het TomTom gebouw ernaast.