Movares en studioSK werken samen met Franse mobiliteitsadviseurs van Inddigo, in opdracht van Île-de-France Mobilités, aan het verkennend onderzoek naar fietsparkeeroplossingen rondom 19 stations in Parijs. Waaronder Gare de Lyon, Gare de Bercy en Gare du Nord. Afgelopen week kwam mooi nieuws in de Franse media over het project: bij station Gare du Nord zal in 2024 een fietsenstalling van 1200 fietsen worden gerealiseerd. De grootste in Frankrijk.
AREP maakte het ontwerp voor een nieuw busstation, waar de fietsenstalling integraal onderdeel van is. De fietsenstalling bevindt zich op loopafstand van de stationshal en is direct naast het busstation gelegen. Via een eigen fietsroute over een helling komt de fietser aan bij de stalling en hoeft daarmee geen busverkeer te passeren. De huidige sombere uitstraling maakt plaats voor een modern en veilig ingericht gebied. De open uitstraling van de stalling en de activiteit van fietsers en voetgangers maken het gebied levendig. Het is een transformatie waar de stad naar uitkijkt, zeker nadat de stekker uit het omstreden project “StatioNord” is getrokken.
Onze experts Simone en Aimee hebben samen met partner Inddigo het ontwerp van de fietsenstalling verfijnd door adviezen mee te geven op het gebied van exploitatie, routing en de opzet van de inrichting (positie entree, type fietsparkeerplaatsen en positionering van verschillende type fietsplaatsen en services). Die adviezen zijn meegenomen in de plannen die nu gelanceerd zijn. Wij zijn enorm trots dat onze kennis en het verdiepen in de lokale situatie, heeft kunnen bijdragen aan het plan.
De uitbreiding van fietsvoorzieningen bij Gare du Nord zal niet de enige blijven. We werken intussen door aan de andere stations. Ieder station kent een eigen fietsparkeeropgave en bevindt zich in een andere ontwikkelfase. Dat maakt dit project enorm uitdagend, waarbij onze rol steeds anders is.
Het is een hele mooi opgave om op verschillende hoofdknooppunten in Parijs aan verbetering van fietsinfrastructuur te werken: iets waar wij in Nederland wel kaas van hebben gegeten! De afgelopen jaren hebben we ons gespecialiseerd in fietsparkeren op allerlei schaalniveaus, variërend van fietsparkeervoorzieningen in de openbare ruimte tot grote ondergrondse oplossingen. Het 1 op 1 kopiëren van de toepassingen uit Nederland doen we niet. Metrostations in Parijs zijn niet hetzelfde als de Nederlandse treinstations. We verdiepen ons in de lokale context in Parijs en dragen ideeën en ervaringen aan uit Nederland. We gingen samen op studiereis ter inspiratie, zowel in Parijs als in Nederland. https://movares.nl/nieuws/fietsparkeren-bij-19-ov-knooppunten-in-parijs/ Deze opgave inspireert ons ook om tot nieuwe ideeën te komen en is daarmee enorm waardevol voor onze kennis over het thema. Daarnaast dragen we graag bij aan fietsvriendelijke plaatsen, in jouw buurt tot over de grens!