Megaproject in Utrecht voltooid – de Singel is rond!

Nu het laatste sluitstuk bij de Catharijnebruggen eindelijk verwijderd is, is de Singel na vijftig jaar weer helemaal open. De enorme transformatie is voltooid. De aanleg van de binnenstedelijke verkeersweg uit de zeventiger jaren is ongedaan gemaakt: de cirkel is rond en daarmee de Singel ook! studioSK maakte de ontwerpen voor de centraal gelegen bruggen aan weerszijden van het Vredenburg: de Catharijnebruggen en de Vredenburgknoop. In dit intensief gebruikte deel van de stad spelen verblijfskwaliteit en comfort de hoofdrol. De ontwerpen zijn van projectarchitect Paul van der Ree.

De gemeente Utrecht schakelde studioSK, Movares in bij het ontwikkelen van een architectonische visie op ensemble van de Vredenburgbruggen en de Catharijnebruggen naast de stadskamer. Aansluitend bij de hoge ambitie op deze locatie en met het doel een duurzaam esthetisch uiterlijk, zijn hoogwaardige en robuuste materialen toegepast. De brugdekken zijn voorzien van granieten randelementen en roestvrijstalen balustrades. De consequente toepassing van deze elementen zorgt voor samenhang tussen de verschillende bruggen over de Singel.

Speciaal voor de Catharijnebruggen is een houten leuning op de balustrade ontworpen, die uitnodigt tot verpozen. Deze loopt net als het baksteen van de centrumkade in een vloeiende beweging door over de bruggen tot aan de groene oever aan de stationszijde. Vanaf de Catharijnebruggen is er een entree naar de stadskamer en winkelgebied Hoog Catharijne. De bruggen vormen een publieke ruimte die aan beide zijden van de bebouwing boven het water door loopt. De bruggen maken in een vloeiende beweging een soepele verbinding tussen beide oevers. Niet alleen om de mensen het water te laten passeren, maar meer nog om ze boven het water te kunnen laten genieten van de stedelijke ruimte met levendige kades.

Vanaf de terrassen voor het Vredenburg kijk je door de open balustrade naar het water. Aan de andere oever is de balustrade massief en functioneert als barrier tegen aanrijding van autoverkeer. Op het dek van de bruggen is de binnenstadsklinker doorgelegd. Dat versterkt het effect dat elk van de beide bruggen niet alleen een schakel naar de binnenstad vormen, maar tevens een publieksruimte boven het water.