Transformatie station Rotterdam Lombardijen

Het station krijgt een facelift; de entrees worden de komende weken voorzien van nieuwe puien met automatische schuifdeuren. Daarmee wordt het comfort verhoogd en krijgt het station een frisse eigentijdse aanblik. ProRail vroeg studioSK als ontwerper van het oorspronkelijke ontwerp voor de architectonische aanpassing.

Wat weinig mensen weten is dat het station werd aangelegd als een ‘tijdelijk station’. Projectarchitect Paul van der Ree ontwierp het met een levensduur van maximaal vijf jaar. Binnen die tijd zou de metrolijn naar Ridderkerk aangelegd worden en het station getransformeerd naar een imposant drielaags overstapstation met een exponentieel aantal reizigers. Er is daarop geanticipeerd bij de aanleg. Als voorinvestering is zelfs onder het station al een stuk metrobuis aangelegd. Van der Ree ontwierp ook al de visie op het ‘station van de toekomst’ (zie maquette) echter: de metrolijn werd een tramlijn.

Het ‘tijdelijke karakter’ was een motief om met het ontwerp hierop in te spelen. Als voorloper van ‘circulair bouwen’ zien we een demontabele en herbruikbare constructie van de perronkappen en eenvoudige materialen. De staalconstructie van de overkappingen werd bijvoorbeeld niet geschilderd, maar eenvoudig verzinkt en de installaties zijn opbouw. Ook werden de daken niet voorzien van isolatie. Het geheel kan als een bouwpakket uit elkaar gehaald worden en elders weer benut op een andere (stations)locatie.

Dat speelt nu voorlopig niet: het station kan met de huidige transformatie de toekomst weer aan. Vanuit ons bureau is het niet alleen een vroeg voorbeeld van circulair bouwen, maar qua duurzaamheid krijgt het station ook een steeds hogere score: de oorspronkelijke levensduur is inmiddels al met een factor 4 verlengd!