Binnenstad Utrecht een brug rijker!

De binnenstad van Utrecht is weer een brug rijker. Het is de eerste van twee bruggen over de nieuwe Catharijnesingel ter weerszijden van de Stadskamer, die feitelijk ‘op de brug’ staat. De Catharijnebruggen hebben een centrale positie in de Utrechtse binnenstad.In dit intensief gebruikte deel van de stad spelen verblijfskwaliteit en comfort de hoofdrol. Nu de brug aan de noordkant gereed is wordt begonnen met die aan de zuidzijde. Het architectonische ontwerp is van projectarchitect Paul van der Ree.

Vanaf de bruggen is er een entree naar de stadskamer en winkelgebied Hoog Catharijne. De publieke ruimte loopt aan beide zijden van de bebouwing door boven het water. De bruggen maken in een vloeiende beweging een soepele verbinding tussen beide oevers. Niet alleen om de mensen het water te laten passeren, maar meer nog om ze boven het water te kunnen laten genieten van de stedelijke ruimte met levendige kades. Vanaf de terrassen voor het Vredenburg kijk je door de open balustrade naar het water. Aan de andere oever is de balustrade massief en functioneert als barrier tegenaanrijding van autoverkeer. Op het dek van de bruggen is de binnenstadsklinker doorgelegd. Dat versterkt het effect dat elk van de beide bruggen niet alleen een schakel naar de binnenstad vormen, maar tevens een publieksruimte boven het water.

De gemeente Utrecht schakelde studioSK, Movares in bij het ontwikkelen van een architectonische visie op deze twee bruggen bij de stadskamer – net als bij het ontwerp van het naastgelegen ensemble van de Vredenburgbruggen. Aansluitend bij de hoge ambitie op deze locatie en met het doel een duurzaam esthetisch uiterlijk, zijn ook nu weer hoogwaardige en robuuste materialen toegepast. De dekranden zijn voorzien van granieten randelementen en roestvrijstalen balustrades. De consequente toepassing van deze elementen zorgt voor samenhang tussen de verschillende bruggen over de Singel. Speciaal voor deze bruggen is een houten leuning op de balustrade ontworpen. Deze nodigt uit tot verpozen en loopt net als het baksteen van de centrumkade in een vloeiende beweging door over de bruggen tot aan de groene oever aan de stationszijde.