25 jaar station Blaak!

Precies 25 jaar gelden opende Koningin Beatrix het door Harry Reijnders ontworpen station Rotterdam Blaak. Dit bijzondere ondergrondse station was de afgelopen jaren aan slijtage onderhevig. In opdracht van ProRail door diverse partijen dan ook hard gewerkt aan de upgrading van het station.

Het markante transparante dak en het spoor met bovenleiding zijn vernieuwd. De perrons zijn opgehoogd en voorzien van natuursteen, zodat deze aan de nieuwste Europese toegankelijkheidseisen voldoen. Om de doorstroom van reizigers te bevorderen zijn de lichtmasten van het perron verwijderd en aan het plafond gehangen. De overstap tussen metro en trein is verbetert doordat de anders zo gesloten trappen open zijn gewerkt. De plastic kuipstoeltjes zijn vervangen door warme houten zitobjecten. In de zuidhal is de grote kolom in de hal letterlijk ingesnoerd, zodat er meer doorzicht naar de entree van de metro is ontstaan. De blauwe verlichting tussen de plaatnaden is een subtiele verwijzing naar het blauwe licht elders in het station. In deze hal is de geschiedenis van de plek weer duidelijk voelbaar gemaakt. Zo is de oude fundering van de stadsmuur, die in de vide hangt weer mooi aangelicht. En worden er objecten uit het archeologisch depot van Rotterdam (BOOR) getoond die tijdens de bouw van de tunnel zijn opgegraven. Het project is deels gefinancierd door het programma Beter Benutten. Knipscheer Railinfra tekende voor de uitvoering van het project. Prorail heeft een mooi FILMPJE van het resultaat gemaakt. In samenspraak met Bureau Spoorbouwmeester hebben wij de verbeteringen vormgegeven