Eerste paasdag zijn de eerste twee delen van de nieuwe spoorbrug naar ontwerp van studioSK in Utrecht gearriveerd. Als de nieuwe brug over het Amsterdam Rijnkanaal straks klaar is heeft Utrecht een verbinding richting Rotterdam en Den Haag met volledig dubbel spoor. Sprinters en Intercity’s kunnen elkaar dan probleemloos inhalen. Dat maakt het rijden van meer treinen mogelijk en de spoorverbinding meer robuust. De spoorverdubbeling maakt deel uit van het zogeheten Randstadspoor dat ProRail realiseert.
Op pontons werden de 600 ton wegende boogdelen over het water vanuit Schiedam naar Utrecht getransporteerd. HDM Steel Structures bouwt de spoorbrug in zes delen op; BAM is hoofdaannemer. De eerste brugdelen zijn 56 meter lang en negen meter hoog waardoor het transport nogal wat stuurmanskunst vergde bij onder meer de Beatrixsluis in Nieuwegein. De overige vier worden de komende weken naar Utrecht vervoerd waarna ze op een werkterrein langs het Amsterdam Rijnkanaal aan elkaar gezet worden. Eind dit jaar schuift de aannemer de complete nieuwe brug tussen de gele Hoge Weidebrug en de bestaande spoorbrug. Visueel vormt de nieuwe brug een stevige ruggengraat met de twee beide bestaande bruggen ter weerszijden. Er is bewust gekozen voor visuele rust en dus voor een boogbrug in een solide maar neutrale grijze kleur.