Wethouder Rosier benadrukte dat deze renovatie de eerste stap is in de zichtbare vernieuwing van dit deel van Zoetermeer: “De brug is functioneler, betrouwbaarder en mooier geworden. Niet alleen is nu het openbaar vervoer beter bereikbaar maar ook de verbinding tussen de wijken Rokkeveen en Driemanspolder en het centrum van de stad.” Er passeren dagelijks zo’n 6000 voetgangers, fietsers, mensen met scootmobiles en kinderwagens. De gemeente legde het ambitieniveau hoog, met de wens dat de nieuwe stijgpunten een positieve katalysator zijn voor de directe omgeving en dat zie je in het resultaat er van af.
In opdracht van de gemeente ontwierpen architecten Peter Heideman en Paul van der Ree aan de beide uiteinden van wat sommigen de lelijkste brug van het land vinden juist de pareltjes van techniek en vormgeving. Zowel vanuit de kant van de techniek is het onderste uit de kan gehaald als vanuit oogpunt van vormgeving, sociale veiligheid en ruimtelijke kwaliteit. Juist doordat Movares een eigen architectuurstudio heeft is er kruisbestuiving en integraliteit, doordat ingenieur en architect en installatieadviseur elkaar respecteren en inspireren.De liften zijn maximaal transparant, inclusief glazen loopbruggen en glas in het plafond van de liftkooi. Fraai, praktisch en rustgevend is de eenvoud in materiaal en het oog voor detail. De melkwitte roltrapbalustrades, de loopbruggen voor de liften, de liftkooi en liftschacht allemaal verlicht. Het resultaat is een terughoudend ontwerp met respect voor de omgeving, maar ’s avonds uitbundig verlicht. Dit geeft het totaal zowel letterlijk als figuurlijk meer ‘uitstraling’ met een positief effect op de sociale veiligheid en richting de omgeving.