studioSK bouwt: Brug over het spoor Buitenpost (update)

Alle grote onderdelen van de nieuwe passerelle te Buitenpost staan op hun plek. Qumey is nu bezig met de afwerking van de brug en worden de eerste afbeeldingen ook zichtbaar. Het cortenstaal aan de buitenzijde van de brug zal nog van kleur gaan veranderen waardoor er nog twee verassingen tevoorschijn zullen komen. Op deze pagina houden we u op de hoogte houden van de ontwikkelingen rondom de bouw van dit project. Architect Tjerk van de Lune heeft de brug in opdracht van de gemeente Achtkarspelen en ProRail ontworpen. Het project wordt gebouwd door aannemer Qumey uit Maarssen en de foto’s zijn gemaakt door Binne-Louw Katsma.

architect-tjerk-van-de-lune-spoorbrug-buitenpost-studiosk-movares-bouwt-9
Aanzicht vanaf nieuw P+R terrein
architect-tjerk-van-de-lune-spoorbrug-buitenpost-studiosk-movares-bouwt-10
Doorkijk naar binnenkant met afbeeldingen
architect-tjerk-van-de-lune-spoorbrug-buitenpost-studiosk-movares-bouwt-11
Zicht vanaf station
architect-tjerk-van-de-lune-spoorbrug-buitenpost-studiosk-movares-bouwt-12
Het gebied vanuit de lucht

 

De passerelle maakt onderdeel uit van een totaal vernieuwingsplan van het stationsgebied van Buitenpost. Stations worden in Nederland volgens het Spoorbeeld van spoorbouwmeester geordend. Vanuit het omgevingsdomein komt de reiziger via het ontvangstdomein (de entree van het station) op het reisdomein. De passerelle te Buitenpost behoord vanuit deze systematiek bij het omgevingsdomein en heeft daarom geen directe verbinding met de perrons.

architect-tjerk-van-de-lune-spoorbrug-buitenpost-studiosk-movares-bouwt-5
Het inhijsen van het middenstuk
architect-tjerk-van-de-lune-spoorbrug-buitenpost-studiosk-movares-bouwt-3
De omgeving, naar ontwerp van de gemeente, wordt aangelegd.

De nieuwe passerelle over het spoor te Buitenpost is zowel een verbinding als een toegangspoort. Functioneel verbindt de passerelle de gebieden aan beide zijden van het spoor. Station Buitenpost is vanuit de richting Groningen het eerste Friese station. De passerelle is daarom opgevat als de poort van Fryslan. De poortconstructie is gesloten vormgegeven. Dit versterkt het idee van de poort, zorgt ervoor dat er een in- en exterieur ontstaat en dat er vanaf de looproute een sequentie van verschillende uitzichten vanaf de passerelle ontstaan.

architect-tjerk-van-de-lune-spoorbrug-buitenpost-studiosk-movares-bouw-2
Aanbrengen eerste paal

Vormtechnisch is het ontwerp afgeleid van het ernaast liggende stationsgebouw van Cees Douma. Dit gebouw is eerst geanalyseerd op vormelementen, die vervolgens deels zijn toegepast in het ontwerp voor de passerelle. Hierdoor ontstaat er een vanzelfsprekende eenheid tussen gebouw en passerelle. Het vooraanzicht is een verwijzing naar het verticale element (B) van het station. De gesloten hoofdvorm is een vrije vertaling van de schijf (A) en het poortje (D).

architect-tjerk-van-de-lune-spoorbrug-buitenpost-studiosk-movares-1

De materialisatie versterkt het gevoel van een in- en exterieur. Aan de buitenzijde is de poort gemaakt van rauw, geperforeerd cortenstaal, dat mooi aansluit bij de kleur van het spoor. De binnenzijde wordt gemaakt van vlakke aluminium platen in een okerkleur. Door de perforatie van de buitenschil heen zal de constructie van de brug zichtbaar worden, hetgeen de passerelle een stoer uiterlijk geeft.

architect-tjerk-van-de-lune-spoorbrug-buitenpost-studiosk-movares-2

De afbeeldingen geven de passerelle een extra dimensie. In samenwerking stichting oud Achtkarspelen en de bewoners uit de omgeving zijn beelden uit het verleden geselecteerd. Aan de buitenzijde komen twee figuratieve afbeeldingen die door middel van Art Points in de perforatie worden opgenomen. Deze afbeeldingen zullen meer een waas van herkenning geven en op grote afstand leesbaar zijn. De afbeelding aan de binnenzijde worden verdiepingshoog en in zwart wit op de aluminium platen gezet. Hierdoor ontstaat aan de binnenzijde van de passerelle als het ware een huiskamer voor de gemeenschap.