Jarenlang is aan de Vleutensebaan in Utrecht-Leidsche Rijn gewerkt, maar vanaf vanmorgen 5 uur kunnen alle automobilisten, fietsers en reizigers in het hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) gebruik maken van deze nieuwe verbinding. De route zorgt ervoor dat de nieuwbouwlocatie Leidsche Rijn beter wordt verbonden met de binnenstad van Utrecht.
Architect Nienke van de Lune van studioSK, Movares heeft het project in opdracht van de gemeente Utrecht ontworpen. Wethouder Lot van Hooijdonk van Verkeer en mobiliteit heeft de baan afgelopen vrijdag officieel geopend.
Ook station Leidsche Rijn Centrum, dat momenteel wordt uitgebreid, en drie andere civiele werken maken onderdeel uit van de Vleutensebaan. In de loop van volgend jaar moeten alle kunstwerken, ontworpen door Van de Lune, zijn gerealiseerd. Aannemer Van Wijk uit Nieuwegein is verantwoordelijk voor de uitvoering.
Bij het Brusselplein wordt hard gewerkt aan een nieuw 100 meter lang viaduct, dat de stationsentree markeert. Deze façade geeft het treinstation een nieuw uiterlijk en verbindt het station met het verder- en hogerop gelegen busstation (Berlijnplein) dat boven de A2 zal worden aangelegd. Het Brusselplein krijgt een post moderne allure. De nieuwe gevel bestaat uit prefab betonkolommen bekleed met baksteen en natuursteen. Verder komt er volgend jaar nog een langzaam verkeersverbinding over de A2 die Leidsche Rijn Centrum met Lage Weide verbindt.