Wethouder Lot van Hooijdonk, regiodirecteur van ProRail Cees de Vries en aannemer BAM onthulden deze week het bouwbord van de spooruitbreiding tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn. Onderdeel van het project is de nieuwe stalen spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal, naar ontwerp van studioSK.
Met deze spooruitbreiding wordt het laatste stuk in de corridor Utrecht – Gouda verdubbeld. Naast de uitbreiding van de spoorbaan worden een nieuwe 2-sporige tuibrug over het Amsterdam-Rijnkanaal en een nieuw viaduct over de Cartesiusweg gerealiseerd. De nieuwe spoorbrug komt tussen de bestaande spoorbrug en de bekende gele verkeersbrug te liggen en heeft een overspanning van 170 meter. In tegenstelling tot de bestaande spoorbrug heeft de nieuwe brug geen tussensteunpunten meer en is daarom toekomstvast. Het ontwerp is zo gemaakt dat ooit op termijn de bestaande spoorbrug ook vervangen kan worden door een brug van het nieuwe type. In het kader van het project wordt de bestaande spoorbrug in hoogte aangepast.
Visueel vormt de nieuwe brug een stevige ruggengraat met de twee beide bestaande bruggen ter weerszijden. Er is bewust gekozen voor visuele rust en dus voor een boogbrug in een solide maar neutrale grijze kleur. De afmetingen van de brug zijn enorm, zoals te zien is op de bouwfoto’s in de fabriekshal in Schiedam. De bogen van de nieuwe brug hebben alleen al een formaat van 4 meter. De stalen onderdelen zullen volgend voorjaar naar Utrecht getransporteerd worden en op locatie geassembleerd.