Plan voor Fietsbrug Sluisbuurt Zeeburgereiland

Amsterdam heeft deze week haar plan gelanceerd voor de Sluisbuurt op het Zeeburgereiland. In deze ontwikkelstrategie is studioSK is betrokken bij de visie-ontwikkeling van de fietsbrug die de nieuwbouwlocatie verbindt met het centrum van Amsterdam. Er zijn verschillende varianten ontwikkeld, die zijn onderzocht op o.a. beeldkwaliteit en comfort.

Het stedenbouwkundig plan voor de Sluisbuurt biedt ruimte aan 28 gebouwen met een hoogte die varieert tot 143 meter. De Sluisbuurt wordt ontworpen op basis van de principes van de bewegende stad waarbij fietsen, lopen, sporten en bewegen centraal staan. Buurt-, sport-, groen- en wijkvoorzieningen worden verspreid door de buurt aangelegd en nodigen uit tot bewegen. Een nieuwe fietsbrug zorgt ervoor dat de buurt vanaf het Oostelijk Havengebied goed bereikbaar is.

DE FIETSER CENTRAAL

Diverse elementen in het planconcept maken de Sluisbuurt tot een echte fietsbuurt, zonder overlast van autoverkeer. Alle straten in de Sluisbuurt vallen onder het 30 km/uur regime en zijn ingericht op fietsen en lopen. Door het spreiden van voorzieningen over de hele buurt wordt lopen en fietsen gestimuleerd. De drie belangrijkste openbare ruimten krijgen een hoogwaardige fietsenstalling. Voor bewoners wordt uitgegaan van een fietsparkeernorm van vier (vier fietsen per woning) waarvan tenminste drie plekken op eigen terrein. Ook op kavelniveau en in de gebouwen is er veel aandacht voor fietsparkeren en een goede toegankelijkheid, zoals grotere liften en hellingbanen.

Fietsbrug

De nieuwe fietsbrug opent een wereld aan mogelijkheden, met aangename routes tussen de binnenstad, het Zeeburgereiland en IJburg. De brug vormt een directe en comfortabele verbinding met het centrum. Andersom komen de voorzieningen van het Zeeburgereiland (scholen, sport en spel, winkels en horeca) en de omringende natuur ook dichterbij voor bewoners in de rest van de stad. Met andere woorden, de nieuwe brug brengt het Zeeburgereiland en IJburg qua ruimtelijke beleving een stuk dichterbij de stad en maakt de Sluisbuurt onderdeel van het stedelijk weefsel. De verbinding vormt de voornaamste poort naar de stad en is een randvoorwaardelijke drager van het op de fietser gerichte planconcept. Veiligheid is een aandachtspunt bij het ontwerp: de brug wordt breed genoeg voor fietsers en voetgangers, met plekken om even af te stappen.