Morgen officiële opening fietsflat Hengelo

Fietsflat met warme gloed

Een warm oranje gloed straalt vanaf de plafonds van de nieuwe fietsflat in Hengelo. Met het aanbrengen van de kleur op de plafonds is de stalling definitief gereed en volop in gebruik. Reden waarom deze woensdagochtend een officieel en feestelijk tintje krijgt.

De nieuwe architectonisch vormgegeven ‘fietsflat’ biedt plaats aan 2.200 fietsen, een verdubbeling van de capaciteit ten opzichte van vroeger. Dat aantal kan eventueel in de toekomst nog worden uitgebreid. Mocht het nodig zijn, kunnen ook de rekken op de bovenste verdieping worden voorzien van een tweede laag. Daardoor ontstaat ruimte voor nog eens vijfhonderd fietsen. De stalling is nog niet helemaal af. De kenmerkende oranje kleur van de plafonds en de anti-slip coating op de vloeren zullen in mei worden aangebracht.

opening fietsenstalling Hengelo architect studiosk movares (2)

Het ontwerp respecteert het historische stationsgebouw. Er is geen dicht bouwvolume naast geplaatst maar een open, transparante structuur. De expressieve constructie van de fietsflat refereert aan de ingenieurskunst van de stationsoverkapping en het industriële verleden van Hengelo. De constructie sluit in kleur aan bij het stationsgebouw.

De stalling is een voorbeeld van intensief ruimtegebruik. In Hengelo staan evenveel fietsen als in de bekende fietsflat in Amsterdam, op minder dan de helft van het vloeroppervlak. Dit is o.a. bereikt door toepassing van dubbellaags fietsrekken. Op het dakniveau zijn de stallingen veelal enkellaags. Zo is een stadsbalkon gerealiseerd met uitzicht over het stationsplein. Bovendien komt dat de sociale veiligheid ten goede: zien en gezien worden is het credo. Dat geldt ook voor het pleinniveau van de stalling; daar staat de constructie slechts op zes kolommen; hierdoor is er overal overzicht mogelijk. ’s Avonds is de stalling goed en sfeervol verlicht, wat straks versterkt zal worden door de oranje kleur. Verlichting in de roestvrijstalen leuningen geeft een hoogwaardig en karakteristiek beeld te zien aan het stationsplein.

De kosten van de nieuwe stalling bedragen 3,5 miljoen euro. Daarvan betaalt ProRail 2 miljoen. De gemeente draagt 1,5 miljoen bij. Dat wordt gedekt door subsidies van de provincie en de Regio Twente. De stalling is gerealiseerd door de BAM.