stationsomgeving Maastricht

In samenwerking met gemeente Maastricht, ProRail, NS en de Fietsersbond heeft studioSK in 2012 een duurzaam basis raamwerk gelegd voor de ordening en upgrading van de knooppuntfuncties van het station Maastricht.

Het hart van het station komt hierin weer nadrukkelijker op de historische stationshal te liggen. Niet voor niets werd de nieuwe fietsenstalling onder het stationsplein pal voor de stationshal gebouwd (2017). De nieuwe stalling faciliteert toekomstontwikkelingen zoals het doortrekking van de tramlijn vanuit Hasselt naar een tramhalte aan de zuidkant van het stationsplein en een mogelijke interwijkverbinding onder het station en de sporen door.

De Groene Loper naar station Maastricht

Het stationsgebouw van Maastricht, gebouwd in 1913 (architect J.W. van Heukelom), heeft een grote omvang vanwege de douanefaciliteiten die er destijds in moesten worden ondergebracht. Het gebouw maakt deel uit van “De Collectie” bijzondere stationsgebouwen in Nederland (www.spoorbeeld.nl). Het station is gebouwd aan de rand van buitenstad Wyck aan de overzijde van de Maas. Via de Stationsstraat en Servaasbrug kom je in rechte lijn in de historische binnenstad van Maastricht. Een populaire route die de gemeente graag nog populairder wil maken; door het auto- en busluw maken krijgen voetgangers en fietsers meer ruimte en comfort. De gemeente wil de route ook doortrekken naar de andere zijde van het station, waar ook al de barrière van de A2 is geslecht door ondertunneling.  Het gebied de Groene Loper kan hiermee een veel directere verbinding krijgen met het centrum van de stad.

meerminder info


toonverberg info

stationsomgeving Maastricht
stationsomgeving Maastricht
stationsomgeving Maastricht
stationsomgeving Maastricht
stationsomgeving Maastricht