brug Hollandsch diep HSL-Zuid

De brug over het Hollandsch diep is in het traject van de hogesnelheidslijn HSL-Zuid een bijzonder element. Met een kilometer lengte is het de grootste brug tussen Amsterdam en Parijs. De brug en de rivier zijn beide van een Europees formaat. Het ontwerp van projectarchitecten Paul van der Ree en Liesbeth Boeter speelt hierop in. Het watervlak wordt in één keer overspannen met een koker, slechts ondersteund door enkele pijlers. De ontwerpers hebben de brug een kromming gegeven,waarbij de uiterste grenzen van het alignement werden opgezocht.

Hierin schuilt het vernuft van de brug; de enscenering voor alle reizigers. Het midden stijgt de hogesnelheidstrein uit boven de bestaande brug. Zo wordt de passagiers een overweldigend panorama geboden over de weidse watervlakte en de groene oevers: de brug vormt de entree van Nederland-waterland…een ‘poort tot Holland’. Tegen de achtergrond va de bestaande historische spoorbrug komt de curve goed tot uiting, mede door de eenvoudige hoofdvorm. De brug heeft een sprekend silhouet, wat leidde tot de naam ‘Kattenrug’.

Op initiatief van de Rijksbouwmeester en het Quality Team  HSL-Zuid werd in 1998 een prijsvraag uitgeschreven, met een selectie van nationale en internationale architectenbureaus. Het ontwerp van Van der Ree en Boeter werd als referentie naar alle partijen meegestuurd. Het uiteindelijk gerealiseerde ontwerp bleef dichtbij de referentie. Benthem en Crouwel architecten gaven er de karakteristieke Y-uitwerking aan mee t.p.v. de steunpunten.

meerminder info


toonverberg info

brug Hollandsch diep HSL-Zuid
brug Hollandsch diep HSL-Zuid
brug Hollandsch diep HSL-Zuid